Inte en till....

För någon dag sedan nämnde jag imin blogg att rallyföraren Daniel Carlsson blivit gripen för rattfylla.
Daniel Carlsson låg bakom környkter.nu och hade även fått stipendie för sitt arbete mot rattonykterhet.
I bloggen skrev jag att det fanns anledning att återkomma till ämnet. Inte trodde jag dock att det bara skulle gå ytterligare någon dag innan det var svarta tidningsrubriker.

Idag står dock att hockeyspelaren Fredrik Bremberg tagits av polis sovandes och väldigt berusad i sin bil. Vidare att vittnen sett Fredrik köra bilen. Huruvida sanningshalten i tidningen är 100% kan jag inte uttala mig om. Däremot kan man fundera på vad som sker. Idrottstjärnor som är så älskade och hyllade, tjänar bra med pengar och är med sin berömdhet offentliga personer. Vem kommer inte ihåg kokainskandalen med bland annat Sven Nylander. Kan vi inte begära mer av våra idrottstjärnor?
Jag har i några år arbetat med missbruk och träffat åtskilliga rattfyllerister. Att köra rattfull är alltid ett tecken tidigt eller sent på att personens förhållande till alkohol inte är det bästa. Gränserna har börjat suddas ut och det som igår inte var okey är idag helt okey.
Jag säger inte att varken Daniel eller Fredrik är alkoholister, MEN jag påstår och tror att deras förhållande till alkohol inte är det bästa. De har en del att fundera över.
Att de sedan är idrottsstjärnor, är det mer betydelsefullt och mer moraliskt förpliktigande än om det vore du eller jag? Tja, till viss del kanske. Men, när det handlar om missbruk så är det något som finns överallt och i alla yrken. Jag tror inte att om det som hänt Fredrik stämmer att Djurgården eller personer i hans närhet är speciellt överraskade. Jag tror att det finns personer i direkt närhet som blundat. Jag är övertygad om att Sven Nylander eller Patrik Sjöberg inte "snubblade" över kokain. Det fanns med stor sannolikhet flera som inte blev överraskade.
Klubbarna som idrottare företräder och avlönas av är deras arbetsgivare, och missbruk är ett arbetsgivaransvar. Anrell kräver moraliskt körkort för alla idrottare som tjänar över 10000 kronor. Vad hjälper det undrar jag? När alkoholen tar över kliver vem som helst oavsett om du är stjärna eller inte, har mycket att förlora eller ej, över den gräns som moralen står för. Då hjälper inga moraliska körkort. Då krävs det att klubbar, föreningar och förbund har handlingsprogram kring hur man hanterar alkohol och narkotika frågorna. Det krävs att handlingsprogrammen är kända och verksamma i hela verksamheten och att de ger stöd åt att agera tidigt. Är man arbetsgivare så har man det ansvaret oavsett om det är idrottstjärnor du är arbetsgivare för. Det är viktigare än moraliska körkort!

Jag är helt säker på att det finns skäl att återkomma ytterligare i denna fråga!

Nyktra kramar/ IKA

Länk till anrells artikel:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/anrell/article2753458.ab


Kommentarer
Postat av: Tobias

svar: förstår jag, grekland är galet nice!

2008-06-25 @ 18:43:49
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0