STANNA LAGERBÄCK!!!!!

Efter gårdagens misslyckande mot Ryssland är det i dag krigsrubriker i tidningarna.
Journalistern fullkomligt skriker ut sin frustration och sågar Lagerbäck längst fotknölarna.
Vidare försöker de också få spelarna att gå ut och göra detsamma. 

Som idrottsintresserad läser jag givetvis mycket av vad som skrivs i tidningarna, i synnerhet inför och under ett stort mästerskap. Dock har jag mer och mer tröttnat på den allt som oftast onyanserade bilden av vad som skrivs. Bilden som målas upp är antingen svart eller vit , hyllningar eller totala sågningar.  
Inför EM skrev flertalet av de så kallade sportjournalisterna upp Sveriges EM lag och hade skyhöga förväntningar. I synnerhet när Henrik Larsson tackade ja till ytterligare ett mästerskap. Under livesändningen när Lagerbäck presenterade truppen inför EM var det spontana glada utrop när Henkes namn lästes upp. Alla var rörande överens att Henke lyfter laget, han håller fortfarande på den här höga internationnella nivån och han skall självklart starta på topp med Zlatan. 
Det är samma journalister som i dagens tidningar upprörs över den höga åldern i laget...

Det är för mig beklämmande att Lagerbäck utsätts för den massiva kritik och de hårda ord som nu skrivs. Lagerbäck har tagit Sverige till 5 slutspel på raken. Jag menar 5 slutspel. Försök inte inbilla mig att någon annan hade kunnat göra det bättre. I gårdagens match handlade det inte så mycket om Lagerbäck som det handlade om spelarna. För mig är Lagerbäck den enda tillsammans med Isaksson som får godkänt. I går var de SPELARNA som inte gjorde jobbet. Det jobbade inte för varandra, de sprang inte och framförallt så spelade de inte som ett lag. Det har inget att göra med ålder. 

Föryngring krävs naturligtvis i landslaget. Men varken Elmander, Källström, Rosenberg eller Stoor har i detta mästerskap tagit chansen. Det finns heller inte så många spelare att plocka in som håller den nivå som krävs för att ta en plats. Risken är att journalisterna om några år skriver artiklar om misslyckade mästerskapskval och  skriver nostalgiska krönikor om tiden då landslaget alltid kvalificerade sig. Om vikten av rutin och ett tryggt och tråkigt organiserat spel. Tja, vem vet kanske kommer de till och med kräva att Lagerbäck kommer tillbaka....

Jag lär återkomma till ämnet sportjournalister...

//IKA


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0